China

China 2004
In 2004 bezocht Robert samen met Marc Vossen voor het eerst China. De bestemming was de hoofdstad Beijng, Luoyang en het Shoalin klooster in Henan, met als eindbestemming Shanghai om van hieruit terug te vliegen naar Nederland. De eerste dagen in Beijng waren overweldigende ervaringen met bezoeken aan de Verboden Stad, de Chinese Muur, de ochtendsessies in de parken en niet te vergeten het bezoek aan het Zomerpaleis. Dit waren onuitwisbare momenten en ervaringen voor Robert. In Luoyang was het bezoek aan een van de Kung Fu Scholen een mooie beleving. Het bezoek aan het Shoalin klooster in Henan was natuurlijk een ervaring die in het geheugen gegrift zit. Ook in de trein waren er mooie momenten tussen alle Aziaten. Shanghai werd kort bezocht wat tevens een mooie afsluiter vormde. Hier zat Robert op een terras heerlijk na te genieten van een geweldige reis. Een reis met veel indrukken, waarna Robert met een voldaan en fantastisch gevoel weer huiswaarts keerde.

China 2007
In mei 2007 ging Robert wederom naar China. Dit keer vertrok hij vanuit Frankfurt, de bestemming van deze reis was het Zuiden van China, Gangzhou (Canton), Hongkong en Foshan. Het doel van de reis was om een aantal Kung Fu Scholen te bezoeken en een kijkje te nemen bij de Zuid-Chinese Kung Fu stijl. De reis strandde Robert hoofdzakelijk op de Kung Fu stijl Wing Tsun. Door het bezoeken van een aantal scholen werd het Robert snel duidelijk dat deze stijl behoorlijk compleet en zeer effectief was. Met name het trainen met partner maar dan kort op de man. Hongkong was een geweldige ervaring, maar veel te kort voor deze grote wereldstad. Een keer terug te keren naar Hongkong voor langere tijd is zeker de moeite waard. Vanuit Gangzhou werd een bezoek gebracht aan Foshan. Met de achterliggende gedachte dat mede deze stad een bijdrage heeft geleverd aan het onstaan van de Chinese traditionele leeuwendans was dit al een beleving op zich. Bij een bezoek aan het Foshan museum Ancestral Temple en de Memorial Hall van groot meester Yip Man in Foshan City, werd snel duidelijk dat hier de leeuwendans hoog in het vaandel staat. Hoge stellages, leeuwenkoppen, pakken en trommels in overvloed, mooi om te zien. Een hele mooie ervaring vond Robert wederom de ochtendtrainingen in de parken, maar niet alleen de trainingen, ook de sfeer en de cultuur proeven en oppakken waren wijze ervaringen van deze reis.

China 2012
in april 2012 ging robert weer na china deze keer samen met zoon yve die tevens een leerling van onze kungfu school is.Deze reis vertrokken de reizigers vanuit Amsterdam-schiphol.Zaterdag 28 april arriveerde we na 9,5 uur vliegen op vliegveld beying lokale aankomst tijd 08.15 uur,daar werden we opgehaald en direct na ons hotel gebracht in beying(dong fang hotel) voor robert was dit een bekend hotel .Na het inchecken zijn we de verboden stad en het plein van de hemelse vrede gaan bezoeken,yve vondt het allemaal geweldig en liet deze mooie indrukken diep op zich inwerken .Voor robert was het heel apart om deze plekken opnieuw te beleven tijdens zijn eerdere reizen door china was deze plek voor robert niet nieuw maar wel heel bijzonder om dit samen met zijn zoon te delen.Verder hebben robert en yve de chinese muur bezocht en werden onderweg verrast door een voetmassage en een bezoek aan een thee huis.Na een aantal dagen in beying te vertoeven zijn we met de nacht trein na luoyang gereisd hier aangekomen de longmen grotten bezocht en toen per taxi doorgereisd na shoalin waar we drie dagen zijn geweest hier hebben we trainingen bezocht ,demo's bezocht ,getraind en het mooie gebergte met kabelbanen bezocht.Na een aantal dagen shaolin zijn we met de hoge snelheidstrein doorgereisd na Xian hier hebben we een kort verblijf gehad maar wel mooie dingen gezien en gedaan bijv;fiets tocht over de stadsmuur ,klokken toren bezocht en een mooi chinees park bezocht.Van uit xian zijn we terug gereisd na beying om vanhier uit terug te vliegen na schiphol.Een druk programma maar voor beide heren een onbetaalbare ervaring die nog lang in het geheugen gegrift blijft.

china 2015

In april 2015 vertrok robert weer na het land van onze chinese martialarts china dit jaar deed hij dit samen met zijn dochter yvana doe ik leerling is van onze kungfu school .we vertrokken wederom vanuit amsterdam en ariveerde in beying.na het inchecken in ons bekend hotel dong fang en even wat opfrissen zijn we s middags in beying op verkenning geweest robert kon zo een paar mooie bekende plekken met zijn dochter delen.

Na het bezoek van gisteren aan het plein van de hemelse vrede ,en en wandeling door de hutons was vandaag als 1e het beipark ons bezoek adres.s middags met een ritsja na de tempel van de hemelse vrede en s avonds als afsluiter na een traditioneel chinees restaurant was voor robert ook een bekend adres.

onze 3e dag in beying bezoek gebracht aan de chinese muurin maitayi en vervolg en bezoek gebracht aan het zomerpaleis op de terug weg na beying.

4e dag kungfu training bezocht in het tian tan park(tempel van de hemel).was een lekkere training daarna de rest van de dag rustig geschild voor de opmaak na luyang.

5e dag was vroeg opstaan 5.30 uur werden we opgehaald met taxi en na het grote trein station in beying gebracht ,vanhier zijn we met de hoge snelheidstrein na luoyang gereisd en kwamen we 4 uur later aan in luoyang hier werden we met de taxi na ons hotel gebracht hier sprak niemand en woord engels dit was mooi om mee te maken uiteindelijk kregen we toch alles geregeld.

6e dag vroeg ontbijt en zijn we per taxi na shoalin deng feng city gereisd robert was hier 2 jaar al eerder een aantal dagen intern met zijn zoon geweest nu bekeek robert het resourt van een andere zijde samen met zijn dochter.Hebben we samen trainingen bezocht en de wushu show bezocht.de beraafplaats bezocht en met de kabel baan zijn we het gebergte ingegaan en hebben we de wijze monniken mogen ontmoeten yvana vondt dit allemaal een geweldige ervaring.Natuurlijk hebben we ook de shaolin tempel bezocht ook dit maakte weer indruk bij de 15 jarige tiener yvana .aan het einde van de dag zijn we weer door de taxi terug gebracht na ons hotel in luyang.en hebben we de avond nog leuk en ontspanne vertoeft.

7e dag vroeg op taxi kwam om ons ophalen bij hotel en bracht ons na het station in luyang, waar we met de hoge snelheidstrein terug zijn gereisd na beying.om 15.00 uur in beying aangekomen zijn we met een taxi busje na ons vertrouwd hotel dongfang gebracht ingecheckt ,gedoucht avondmaal genuttigd in en van onze traditionele chinees restaurant en om 10.00 uur gaan slapen was een vermoeide dag.

8e dag vroeg op getraind ,na de training zijn we na de verboden stad bezocht en de kolen heuvel met aansluitendpark.Metritsja terug na hotel leuke ervaringwas dat,vandaar uit hebben we meteen de moslim buurt bezocht die lag vlak achter ons hotel.na aldeze bezoeken gaan douchen avondmaal genuttigd en nog even lekker in de grote straten van beying een afzkertje genuttigd bij starbuks terug na hotel en om 23.30 uur gaan slapen.

9e dag ochtend training in lokale kungfu school mooie ervaring voor ons beide .Rond de middag hebben we een bezoek gebracht aan het nian jan park omdat het hier zondag was waren er extra activiteiten ,veel dans en zang en zeker ook tai chi kungfu en Qigong en gezondheidsoefeningen uiteraard konden wij het niet laten om deel te nemen aan een aantal van deze laatste lessen mooie ervaring voor ons beide.Na een lang en intensief bezoek aan dit park en haar activiteiten was dit een hele mooie dag .

10e dag na ons ontbijt heben we een bezoek gebracht aande trommel en klokken toren in beying , dit hebben we bewandeld via de route om langs de verboden stad via het park van de kolen heuvel hebben we dewestgate verlaten en toen via ons anwb route planner boekje zijn we verder in de juiste richting gelopen ,daar aangekomen hadden we het geluk dat we en trommel ceremonie van kort bij mochten meemaken was mooi en zeer traditioneel.

na dit bezoek hebben we een theehuis bezocht ,thee geproefd en de nodige chinese gezondheids thee ingekocht .

via het theehuis hebben we en bezoek gebracht aan het beheipark ,yvana vondt dit helemaal geweldig voor robert was dit een bekende locatie maar daarom niet minder mooi.in de avond nog een keer een bezoek aan de hutongs gebracht. Blijft mooi om als westeling zich tussen de lokale chinees te bevinden.

11e dag vroegop 0.6.30uur uitchecken hotel en per taxi na beying airport daar hadden we om 10.30uur (chinese tijd )de terug vlucht na amsterdam en kwamen we de dag erna om 15.00 uur (nederlandse tijd) weer op de het nederlands grondgebied in amsterdam schiphol aan.alles bij elkaar kijken we terug op een geweldige ervaring als hoofd gedachte dat dit een geweldige studie reis was inde zin van chinese martiarts in zijn breedste zin van het woord ,cultuur en chinese gezondheidsbewegingsleer.

Alle china reizen samen heben mij als martialarts beoefenaar een geweldig en verhelderend beeld gegeven hoe de chinese cultuur in elkaar zit en hoe ik dit op mijn manier kan interperteren in nederland in mijn leven en lessen .

waarschijnlijk was dit nog niet mijn laatste bezoek aan deze geweldige aziatische cultuur.